Магальська громада

Чернівецька область, Чернівецький район

СПОЖИВАЧІ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ, ЇХНІ ПРАВА ТА ЗАХИСТ

Дата: 16.02.2021 09:42
Кількість переглядів: 83

http://vilnogirsk-rada.gov.ua/upload/image_for_news/small/5884e637c2248ce912af59aa1dbfa813.jpg

СПОЖИВАЧІ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ, ЇХНІ ПРАВА ТА ЗАХИСТ

Щодня ми з вами користуємося різними фінансовими послугами: отримуємо стипендію, заробітну плату чи пенсію на свій рахунок у банку, оплачуємо комунальні послуги, розраховуємося в магазинах, купуємо поліс «автоцивілки» тощо. Держава захищає наші права. Саме з метою підвищення рівня захисту ухвалено Закон України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» №122-ІХ, що набув чинності 19 січня 2020 р. і вніс зміни до низки законів (закон про захист).

Отож, за цим законом ми всі є споживачами фінансових послуг – фізичними особами, які отримують або мають намір отримати фінансові послуги для задоволення потреб, не пов’язаних із підприємницькою, незалежною професійною діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника.

Фінансова обізнаність і обачлива поведінка полягають не лише в тому, щоб мати широкі знання з фінансових питань, планувати свій бюджет і раціонально розпоряджатися своїми грішми та іншими активами, а й щоб знати свої права та обов’язки. У відносинах із фінансовими установами споживач часто є «слабшою» стороною та потребує додаткового захисту. Закон про захист посилює низку прав споживачів/установлює додаткові обов’язки фінансових установ.

Яке законодавство регулює сферу фінансових послуг? Як попередити порушення своїх прав? Яку можуть понести відповідальність фінансові установи  у разі ненадання інформації про умови послуги? Про ці та інші  цікаві та корисні питання читайте у чергових консультаціях фахівців Новоселицького бюро правової допомоги Чернівецького місцевого  центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги. 

До фінансових послуг законодавством віднесено операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, – і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.

Договір про надання фінансових послуг укладається виключно в письмовій формі з обов’язковим наданням клієнту примірника договору про надання фінансових послуг, при цьому обов’язок доведення того, що примірник договору (змін до договору) був переданий клієнту, покладається на особу, яка надає фінансову послугу.

Як споживачу попередити порушення свої прав?

 

  • завжди з’ясуйте усі умови отримання послуги;
  • уважно читайте договір перед тим як його підписувати;
  • уточнюйте повну вартість послуги, включаючи всі додаткові платежі.

За ненадання, несвоєчасне надання споживачу фінансових послуг визначеної законодавством інформації про умови надання фінансових послуг або надання недостовірної інформації про фінансову послугу встановлено відповідальність, в тому числі  у вигляді штрафних санкцій, що передбачено Законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг».

ЯК ЗАКОН ПРО ЗАХИСТ ПОСИЛЮЄ ВАШІ ПРАВА?

• Розширено перелік інформації, яка обов’язково надається споживачам перед укладенням договору.

• Заборонено стягувати будь-які плати/штрафи за відмову, дострокове розірвання чи дострокове виконання договору.

• Для Національного банку та інших фінансових регуляторів передбачено чіткі завдання та повноваження захищати права споживачів фінансових послуг.

 • Установлено значні штрафи за порушення прав споживачів (наприклад, за ненадання необхідної інформації або надання недостовірної інформації).

• Визначено нові правила у сфері реклами фінансових послуг.

ЯКЩО ПРАВА ЧИ ОБОВ’ЯЗКИ СТОРОНИ ДОГОВОРУ ВИЗНАЧЕНО НЕОДНОЗНАЧНО, ЇХ МАЮТЬ ТЛУМАЧИТИ НА КОРИСТЬ СПОЖИВАЧА!

Також закон установлює нові вимоги до договорів, які складаються з двох частин – індивідуальної («короткої» для конкретного споживача) та публічної («великої» для всіх споживачів):

ПУБЛІЧНА ЧАСТИНА

- загальні умови договору для всіх споживачів; - публікується на сайті установи;

- на сайті мають зберігатися всі версії із зазначенням строку їхньої дії;

- зазвичай установа може змінювати умови самостійно.

ІНДИВІДУАЛЬНА ЧАСТИНА

- паперовий або електронний документ;

- містить індивідуальні умови договору (сума, строк, вартість тощо);

- підписується безпосередньо клієнтом і означає приєднання до договору (публічної частини); - фінансова установа зобов’язана письмово повідомляти споживача про будь-які пропозиції щодо зміни істотних умов договор

ЦЕ МОЖЕ ОЗНАЧАТИ, ЩО ФІНАНСОВА УСТАНОВА ПОРУШУЄ ВАШІ ПРАВА:

Вам не надають або надають не в повному обсязі інформацію про послугу перед укладенням договору. Договір про надання фінансових послуг укладено усно або Вам не надано його примірник відразу після укладення. Кредитор самостійно збільшив фіксовану процентну ставку за кредитом

Уважаєте, що Ваші права порушила фінансова установа?

Наразі захист прав споживачів фінансових послуг здійснюється Національним банком України. Тому першими кроками, якщо ви зіштовхнулись з  проблемою,а саме – незаконне списання коштів банком з карточки, мають бути письмові звернення до банківської установи та до Національного банку України.  Якщо в досудовий спосіб вирішити проблему не вдалось, звертайтесь до суду.

Ми пропонуємо такий ПОРЯДОК ДІЙ:

- Зверніться до відділення фінансової установи

- Напишіть заяву на ім’я керівника установи з усіма деталями, віддайте її співробітнику установи (зареєструйте!) або надішліть поштою

- Звертайтесь до  НБУ,  НКЦПФР,  ФГВФО

- Маєте право звернутись до суду

КУДИ ЗВЕРТАТИСЬ?

І. Щодо послуг банків, страхових компаній, ломбардів, фінансових компаній, кредитних спілок, лізингових компаній – до Національного банку України: письмово на адресу:   01601, м. Київ, вул. Інститутська, 9; тел. 0-800-505-240; ел. поштою nbu@bank.gov.ua, особисто на адресу: м. Київ, вул. Інститутська, 12, к. 24.

 ІІ. З питань, пов’язаних із цінними паперами, недержавними пенсійними фондами та фондами фінансування будівництва – до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку: особисто або письмово на адресу: 01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 30; тел. (044) 280-28-26; ел. поштою office@nssmc.gov.ua.

 ІІІ. Щодо банку, який збанкрутував – до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб: особисто або письмово на адресу: м. Київ, вул. Січових Стрільців, 15; тел. (044) 333-35-85; ел. поштою: fgvfo@fg.gov.ua.

Коли можуть бути списані кошти з рахунку людини? 

 

Відповідно до ч. 2 ст. 1071 ЦК України грошові кошти можуть бути списані з рахунка клієнта без його розпорядження на підставі рішення суду, а також у випадках, встановлених законом чи договором між банком і клієнтом. 

 

Які є підстави для повернення незаконно списаних коштів?

 

Відповідно до вимог ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи без достатньої правової підстави, зобов'язана повернути потерпілому це майно.

 

ХТО МАЄ ІНФОРМАЦІЮ ПРО СВОЇ ПРАВА СПОЖИВАЧА ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ, ТОЙ КОНТРОЛЮЄ СВОЇ ФІНАНСИ Й ЕКОНОМИТЬ ГРОШІ ТА ЧАС! ПРОТЕ ПРАВА ВАРТО НЕ ЛИШЕ ЗНАТИ, А Й УМІТИ ЇХ ЗАХИЩАТИ!

Нагадуємо, що отримати безоплатну правову допомогу та захистити свої права Ви зможете звернувшись до фахівців системи безоплатної правової допомоги.

Пам’ятайте, що карантин — це не перешкода для отримання правової допомоги від держави. Тому завжди будемо раді відповісти на Ваші запитання .

 

Як отримати правову допомогу дистанційно:

  • зателефонувати на безкоштовний номер системи надання безоплатної правової допомоги 0 800-213-103;
  • поставити питання в повідомленні на електронну адресу Бюро novoselytske@legalaid.cv.ua;
  • написати на електронну пошту найближчого місцевого центру (адреси можна дізнатися на сайті системи БПД https://www.legalaid.gov.ua/.
  • скористатися правничою вікіпедієюWikiLegalAid https://wiki.legalaid.gov.ua;
  • зв’язатися з Новоселицьким бюро через скайп зв'язок novoselytske@legalaid.cv.ua

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Результати опитування

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь